Thursday, 4 August 2011

Sejauh mana kita melindungi aurat?

Apabila berbicara tentang aurat, selalunya kita memfokuskannya kepada kaum wanita. Adakah mereka sahaja yang wajib menjaga dan menutup aurat? Bagaimana pula dengan kaum lelaki? Sebenarnya, dalam hal-hal berkaitan aurat, kedua-duanya tidak terkecuali daripada kewajipan menjaga dan menutup aurat. Bagaimanapun, kaum wanita sering dipandang berat akan hal ini kerana pada wanita ada tarikan sehingga ia boleh menimbulkan fitnah.
Walaupun isu aurat sering dibahaskan dan menjadi topik perbualan dalam kehidupan seharian, namun ia dipandang sepi oleh umat Islam sendiri.
Jika cetek ilmu sekalipun, tidakkah mereka memerhatikan mengapa ada Muslim dan Muslimah yang begitu menjaga dari aspek pemakaian mereka tanpa mendedahkan aurat dan mengapa pula kita dengan ringkasnya memakai kemeja-T tanpa lengan bagi wanita, berseluar pendek dan tidak mengenakan tudung?
Walaupun ramai yang sudah tahu tentang hukum larangan membuka aurat akan tetapi mungkin ada yang terkeliru dan salah faham akan konsep menutup aurat dalam Islam atau pun sengaja buat-buat tidak faham (membuka aurat dengan sengaja). Masing-masing mempunyai hak sendiri dalam menentukan cara hidup, namun itulah silapnya.

PUASA: LANDASAN DAKWAH DAN ISTIMEWA...~

Ramadhan bulan pesta ibadah buat hamba Allah. Jadi kita pun berebut-rebut mahu membuat bermacam-macam ibadah. Tidak cukup berpuasa pada siang hari, kita sambung pula dengan solat sunat di sebelah malam. Pendek kata, kita cuba raih peluang yang ada untuk memperoleh pahala dan rahmat Allah.
Bagaimanapun, Ramadhan bukan semata-mata untuk beribadah. Sebenarnya itulah peluang terbaik untuk kita berdakwah sekali gus memperlihatkan tentang betapa indahnya Islam di mata bukan Muslim. Namun, untuk melakukannya, umat Islam tidak boleh berpuasa 'kosong' ataupun cuma menahan lapar dan dahaga.
Menurut Koordinator Unit Pendidikan Asas dan Pemikiran Islam, Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU), Ustazah Nafisiah Hj Ab Rahman, untuk berdakwah menerusi ibadah puasa, seorang Muslim perlu melaksanakan puasa dengan cara memahami dan menghayatinya. Pada masa yang sama, dia berpuasa dengan penuh rasa ikhlas, khusyuk, reda serta tawaduk kepada Allah selain tahu dan faham akan matlamat sebenar perlaksanaannya.
Jelas beliau, dakwah pada bulan tersebut adalah lebih mudah kerana ibadat puasa dilakukan oleh keseluruhan umat Islam secara 'berjemaah'. Masing-masing bersahur, berpuasa dan berbuka pada waktu yang sama menyebabkan nilai-nilai indah yang ada pada Islam dapat disampaikan secara ketara dan jelas.

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK kepada semua umat islam...

pejam celik,pejam celik...da 5 ary kte berpuasa(tmasuk ari ni)....rase-rasenyer..berape bnyk da amln n ibadah mulia kita kerjakan....?bnyk da ke amalan kte?da cukup ker utk dbawa ke hari perhitungan(mizan) satu ary nanti? da cukup ker utk dibawa berjumpa dengan pencipta kita,ALLAH s.w.t..? da cukup ker utk mlayakkan diri kita masuk ke syurga ALLAH ?pikir-pikirkanlah..Allah telah berfirman:Allah tak boleh mengubah nasib seseorang itu kecuali dia yang mengubahnya sendiri...Konklusinya,marilah sama-sama kita mengerjakan ibadah-ibadah mulia di bulan yang penuh barakah ini dan meninggalkan perkara-perkara buruk yang telah kita lakukan sblom ini....Janganlah sia-siakan RAMADHAN kali ini melakukan perkara yang sia-sia....Marilah kita mengerjakan amalan-amalan mulia pada RAMADHAN kali ini dengan bersungguh-sungguh bagaikan ini adalah RAMADHAN kali terakhir kita...

PMR...oh N0..!!

arghhh!!...x suke nyer..x Nk Pereksa....huh....brape blan jer ag,nk PMR....aci ork ponteng time pereksa ...ehehe..(niat jht)...niat jer...tp mstahil ar n0k wat gitu...tpakse la jugak tmpuhi nyer....Ana kn KUAT...hehe...prasan t0l..hihi.....cpat nyer mse blalu....pejam celik pejam celik,trial PMR da blalu....hum....

ab0ut my BFF......

waaaa................!! mizz nyer kt my BFF...nk tw x spe BFF ana.....?.cube la teka...hehehe...
(dax2 nyer ialah ELI AIMA SHAZILA,NURIN NAJIHAH n FUADAH AZ-ZAHRA...............Mizzz gler kt di0rg......diorg adlh geng ana.....geng ape...??? geng CROWS ZERO.....hihi...mizz gler knangn bsm diorg last year...kt0rg rapat sgt....bak kata perumpamaan seperti BELANGKAS...kt0rg stiase bsm samada susah @ sng.....klu nk tw,eli ni s0rg yang rajin orgnye.....tbalik la klu ana...ana ni gitu2 sket...hehe..phm2 je ler....ttp kkdg jd tpgar0h gk ngn eli...jd rajin gk s0mtimes...tp,ana x ksah...sbb bende yg ke arah kebaikan..ape salahnye...hehe..klu nk tw lg,dye ni baik sgt ^_^,..tulisan dye klu k0rg nk tw...peh...cantik...kemas gi2...dgki lak kkdg...hihihi....dye baik sgt ngn ana...she alwayz in my side,...Psl Nurin plak...dye ni s0rg yg pmurah....dye slalu gk ar bg ana pnjm duit dye...ble ana nk ganti smule,dye x bg...ish3..ana pkse gk dye amik,tp dye kate x pyh.N dye jgk slalu bg ana mcm2 mknn...gem0k la ana cm ni...hehe..tp stakat niy x der r smpai gm0k g.ape lg yer?haaaa!! dye nie yg mngar0t-ngar0t cket...spesis jer cm ana...2 laa sbb kt0wg jdi rapt gitu lorh....Nurin mmg s0rg SAHABAT YG BAIK..n last,my BFF is FUADAH....nk ckp per yep sal bdx ni....pikir2...! haaaa!! da ingt...dye ni speseng jer ngn ana,kt0wg style" giler-giler"..suke wat nder2 b0lox...hehe...kt0wg jd rpat cause 0f our style yg ngas0r sket...dye s0rg sahabat yg MENCERIAKAN hari2 ana...s0km0 sengeh...x abih2 nk syum...tp ana suker jer...dye mggmbirakan aty ana...klu ta0n lpaz,ana s0kmo dtg umh dye...sjer..mlwt..hhehee...klu gi umh dye,mesti tprap lm blik n smbg2.Bezz..!satu ag,klu dia tgk ana masam jer,mesti dye tegur or marah...sbb dye nk sw0h ana snyum gk...jd tpkse ler snyum...hehehehe....ana eppy sgt dpt sahabat yang BAIK-BAIK BELAKA...^_^ =) ....Ni la sdikit sbnyk bi0data ab0ut my Best Friend Forever...! ana tw,k0rg pon misti ade BFF gk,kn? misti bnyk sgt kngn2 indh k0rg bsma mrka yg tsyg....samer ar kte mknenyer... JADI,teruskanlah menyayangi mereka dan hargailah setiap detik saat indah bersama mereka yang tersayang....Jgn jd cam ana...x smpt nk stiasa bersama mereka...Tp ana redha,insya Allah,di sebalik semua yg terjadi niy ade hikmahnya...Ana doakan k0rg eppy slalu di smping shbt2 anda yg tsyg.............^_^...doakan ana supaya persahabatan ana dengan Fuadah,Nurin n Eli sentiasa berkekalan sampai ke syurga...AMEEN...p/s: doakan ana yer? =) ^_^ peace..